Fontosnak tartja a biztonságos közlekedést, és téligumi kapcsán is szeret felkészülni előre az utakon várható körülményekre? Bár a meleg hónapok még javában tartanak, de érdemes már most előre gondolkodni, hiszen két-három hónap múlva a hőmérő higanyszála tartósan is hét fok alá süllyedhet, ilyenkor pedig nélkülözhetetlen az autógumik cseréje. A szakemberek rendszeresen felhívják figyelmünket ennek fontosságára, de sajnos még így is szép számmal akadnak autósok, akik a spórolás érdekében nyári gumival szeretnék átvészelni a havas, jeges hónapokat. A takarékoskodás azonban nem éri meg, hiszen nem véletlen különbözik a téligumi felületi kialakítása és anyagösszetétele is a nyári változattól. A jeges, hideg útviszonyok megkövetelik a lágyabb keveréket, és az aquaplaning ellenállás megteremtése érdekében korántsem mindegy, milyen felületi kialakítással bír a télen használatos abroncs.
A Téligumit szakemberei arra is rendszeresen felhívják a figyelmet, hogy célszerű időben ellenőrizni a téligumi állapotát, így ha feltétlenül csere szükséges, még van idő előteremteni az ehhez szükséges anyagiakat. Nézzük, mely területek érdemelnek fokozott figyelmet akkor, ha a téligumi állapotáról van szó!
Nem mindegy, hogyan tároltuk!
Mielőtt szót ejtenénk az általános hibalehetőségekről és az ellenőrzésről, mindenképpen fel szeretnék hívni a figyelmet a tárolás fontosságára. Az előző szezon zártával ugyanis nagyon nem mindegy, hogy miként helyezzük el a gumikat, és milyen körülmények között tároljuk azokat több hónapon keresztül.
Amennyiben leszereljük a gumikat, úgy egymás mellett, függőlegesen elhelyezve ajánlott a tárolás, ha pedig felnin hagyjuk, akkor a megfelelő nyomásra fújva, egymásra célszerű helyezni azokat. A guminyomás ellenőrzése egyébként télen is fontos, sőt, a leszerelt gumikat egy-kéthetente ajánlott átforgatni, ezzel megelőzve a deformitásokat.
Fontos, hogy napsugárzástól, fűtőtestek hőjétől, vegyi anyagoktól és nedvességtől is óvjuk a téligumi szettet, ezek ugyanis maradandó károsodásokat okozhatnak. Kezdetnek tehát ellenőrizzük az ezekkel kapcsolatos problémákat, és ha sérülések nyomait, szakadást, vágást, húzódást, felmaródást észlelünk, akkor a csere szinte biztos, hogy szükséges!
Téligumi profilmélység
Míg a nyári abroncsok esetében 1,6 mm környékén javasolt a csere, addig a téligumi eltérői kialakításából adódóan a 4 mm közeledtével már célszerű egy új szettet beszerezni. A gyártók ehhez megfelelő kopásjelzéseket is elhelyeznek a gumi futófelületén, így pontosan tudjuk ellenőrizni, hogy aktuális-e már a csere.
Fontos, hogy ne várjuk meg, míg eléri a téligumi a kritikus profilmélységet, ugyanis ekkor már egyáltalán nem biztosított a megfelelő tapadás, és vizes utakon a fékút is akár többszörösére nőhet. Mivel a jeges utakon egyébként is nehezített körülményeknek kell megfelelniük a gumiknak, így nagyon ajánlott a kopásból eredő kockázatokat kiküszöbölni.
Rendellenes kopás
Amennyiben a téligumi felületén rendellenes kopást tapasztalunk, úgy könnyen lehet, az előző szezonban nem megfelelő guminyomást alkalmaztunk a használat során. Célszerű a gépjármű gyártójának előírásait szem előtt tartani, sőt, télen nem árt az sem, ha 2 barral magasabb nyomást választunk.
Kétely esetén érdemes szakember segítségét kérni, ami egyébként a beállításokat és a futómű jellemzőit illetően is remek választásnak bizonyul. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rendellenes kopás hátterében a futómű hibái is állhatnak. A megfelelő ellenőrzéssel elejét vehetjük a téligumi hiányosságaiból eredő kockázatos helyzeteknek!
Ha vásárlásra adja a fejét, akkor ajánljuk a teligumit.hu Barum téligumi akciós kínálatát.