Ezért veszélyes a magas vérnyomás és nem csak fiatal korban

Sok fiatal a 40-es évekhez közeledve tapasztalja a magas vérnyomást. Valamitől magas, de nagyon nehéz kideríteni, hogy mitől. Mindenki úgy gondolja, hogy a magas vérnyomás csak az öregkorban következhet be, pedig nem így van. Ilyenkor a háziorvos általában testsúlycsökkentést javasol. A kezelés nélküli hipertónia minden esetben károsan hat a szívre és egyéb más szervekre is. A magas vérnyomásban szenvedőknél szívbetegséget és cukorbetegséget is diagnosztizálhatnak, de nem ritka a kopaszodás és a horkolás sem.

Mit jelent a magas vérnyomás?

Sokan még azt sem tudják, mikortól számít magasnak egy vérnyomás, így most ennek ismertetésével kezdünk. A 120/80-as érték az egy teljesen normális vérnyomásnak számít. Jelen esetben a 120 a szisztolés nyomás a 80 pedig a diasztolés nyomást mutatja. A diasztolé a szívdobogások közötti vérnyomást mutatja, míg a szisztolé a vérnek a nyomását. Prehipertóniáról beszélünk, ha ezek az értékek a következő tartományba esnek: 12-139/80-89, hipertóniáról pedig akkor, ha 140/90 feletti a vérnyomásunk. 2. szintű hipertónia a 16/100 felett áll be. Akinek a szisztolés értéke magasabb annál a szívbetegségek kockázata igen nagy. Elsődleges magas vérnyomás problémában az emberek 90-95 százaléka szenved, másodlagosban pedig azok, akik vesebetegségekben szenvednek. A hipertónia okai nehezen feltérképezhetők, ezért fontos hogy időben felismerjük a betegséget és korai vizsgálattal derítsük ki az okozóját.

Milyen életmódbeli változtatásokra lehet szükség?

A megfelelő kezelésen kívül elengedhetetlen a teljes életmódváltás, ha ezen a betegségen úrrá szeretnénk lenni. A súlycsökkentés a legelső feladat, amit meg kell oldani, mégpedig úgy, hogy a normál testsúlyig kell lefogyni, azaz a BMI (testtömegindex) 18,5 és 24,9 között legyen. 10 kg fogyás esetén a szisztolés nyomás értéke már 5-20-al is kevesebb lehet. A következő fontos lépés, hogy ezt a testsúlycsökkenést egy diétával fent is tartsuk. Rengeteg gyümölcsöt és zöldséget kell fogyasztani és el kell hagyni az étrendünkből a teljes zsírokat. Újabb 8-14 pontos szisztolés nyomás csökkenést fogunk elérni ezzel a döntésünkkel. Az alacsony sóbevitel a következő, amely azt jelenti, hogy maximum 2400 mg, azaz kb. 1 teáskanál sót fogyasszunk. Ilyenkor 2 és 8 között alakulhat a nyomás csökkenés. A mozgást, azaz a fizikai aktivitást nem győzzük eleget hangsúlyozni. A sport nagyon fontos a mindennapi életben, mégpedig naponta 30 perc. Ez 4 és 9 közé teszi a szisztolés nyomás csökkenést.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.